کشتی یونانی کیش

در غرب جزیره کیش کشتی بزرگی به گل نشسته است که دیگر نیازبه معرفی ندارد چرا که به عنوان یکی از نمادهای گردشگری کشور به حساب می‌آید اما بهتر است بگوییم که نامش کشتی یونانی است. این کشتی در سال 1345 راهی یونان بود که بنا به شرایط به گل نشست و 80 روز تلاش برای در آوردن آن به هیچ نتیجه‌ای نرسید تا این کشتی برای همیشه در آنجا بماند و به نماد جزیره کیش تبدیل شود.

اطلاعات کشتی

این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است امروزه نیز با نام کشتی یونانی معروف است.علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه‌هایی را ایجاد نموده‌است.

به گل نشستن کشتی

داستان عاشقانه‌ای از این ماجرا مطرح است. به باور مردم بومی، ناخدای کشتی در روزگار جوانی طی سفری به کیش، با دختری زیبارو آشنا شده و عاشق او می‌شود؛ اما به‌دلیل مخالفت خانواده متعصب او، ناخدا با مریم قرار می‌گذارد که کشتی‌ را به ساحل بیاورد و عشقش را با خود به یونان ببرد. همین ماجرا منجر به گل‌ نشستن کشتی می‌شود و این دو دلداده به وصال یکدیگر نمی‌رسند. جالب اینکه پیرزنی به نام «مش مریم» در جزیره زندگی می‌کند که به اعتقاد بومیان همان دختر است.

روایت دیگری که بومیان جزیره مطرح می‌کنند، این است که کاپیتان‌ کشتی مست بوده و به همین دلیل به‌جای توقف در یکی از بنادر نزدیک کیش، از مسیر خود خارج شده و با آمدن به این محل، در گل‌ولای نزدیک ساحل از حرکت ایستاده است.

 

نقشه گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *