موزه آرامگاه نادری مشهد

برای اینکه شخصیت قدرتمند تاریخ ایران را بشناسید، بد نیست سری به آرامگاه او در شهر مشهد بزنید، امروزه آرامگاه نادری به موزه تبدیل شده و یکی از جاذبه های پربازدید شهر مشهد به حساب می آید.

معماری موزه

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. چشم‌انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهید ایرانی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

تالار شماره ۱: این تالار به انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،‌ وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر یک بیت شعر طلاکوب شده است. این شمشیر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده است.

تالار شماره ۲: این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است.

مکان موزه

با قرار گرفتن موزه نادری در حوالی حرم امام رضا (ع)، دسترسی به آن از هر نقطه شهر راحت خواهد بود. می توانید با مترو، اتوبوس و یا تاکسی خود را به ایستگاه شهدا برسانید و از آنجا تا چهارراه شهدا پیاده بروید، از موزه نادری تا ایستگاه حدود ۵ دقیقه پیاده روی است.

نقشه گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *