شکم گردی در باکو-خوش مزه ترین غذاهای باکو

غذاهای باکو

یکی از مهم ترین بخش های تور باکو ، بازدید از رستوران های کشور آذربایجان است. به دلیل آن که آذربایجان غذاهای محلی بسیار خوشمزه و فوق العاده ای دارد، گردشگران زمانی که وارد این کشور می شوند، عموما به سراغ رستوران های مختلف کشور رفته و تلاش می کنند تا غذاهای ترکی گوناگون را میل کنند.

خان آشی یا شاه پلو

از مهمترین غذا ها محلی باکو میتوان به شاه پیلاو  اشاره کرد که با استفاده از برنج، آجیل و میوه های خشک سرو می گردد. شاه پیلاو یکی از عجیب ترین غذاهای آذری است و تقریبا می توان گفت صرفا در این کشور طبخ می شود و می توان از آن به عنوان اصیل ترین پلوی آذری نام برد.

خان آشی یا شاه پلو از یک پایه برنج دلچسب تشکیل شده است که روی آن را گوشت پوشانده و با پوسته ای از خمیر سرخ شده تمام می شود.

پوسته جزییات متمایز شاه پلو است. از لواش پولکی درست می شود که پلو در آن پخته می شود و با طیف وسیعی از مواد روی ان را میپوشانند.

ساج ایچی

ساج هم یک غذای گوشتی است که به همراه سبزیجات تازه و ادویه های معطر پخته می شود. پایه اصلی این غذا از گوشت بره است، با این حال می توانید بنابر ذائقه خود آن را به همراه گوشت گوساله، مرغ یا ماهی نیز سفارش دهی

ساج ایچی برداشت آذربایجان از باربیکیو است. به طور سنتی. هنگامی که گوشت بره را خرد میکنند، آن را روی ذغال داغ، در یک تابه مسی، همراه با سیب زمینی مکعبی، بادمجان، فلفل دلمه ای، پیاز و گوجه فرنگی میریزند.

این غذای لذیذ کاملاً با آیران که یک نوشیدنی فوق‌العاده با طراوت و سالم آذربایجانی-ترکی است که از آب، ماست و نمک تهیه می‌شود، سرو میشود.

گوتاب – گوشت شکم پر یا پای سبزیجات

شبیه این غذا در غرب ایران و با عنوان کلانه نیز وجود دارد با این حال هرگز نمی توان قطاب آذری و کلانه کردستان را یکی دانست چرا که شیوه طبخ آن ها شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد، اما مواد طعم دهنده این غذا در دو منطقه مذکور با یکدیگر متفاوت است.

گوتاب ها پاتیل آذربایجانی هستند. آنها با انواع سبزیجات، سبزیجات، گوشت یا پنیر پر می شوند.

گتاب به صورت سنتی به شکل هلال (نیم دایره) تهیه می شود. این غذای لذیذ عموماً روی یک توری فلزی دایره‌ای بزرگ به نام «ساج» درست می‌شود.

گوتابه با سماق و ماست سرو می شود. آذربایجانی ها با انواع گوشت ها از جمله شتر گوتابه درست می کنند.

مردم محلی گوتاب ها را «فست فود آذربایجانی» می نامند، زیرا این غذاها غذاهایی هستند که به طور سنتی هنگام سفر می خرید.

شما می توانید در هر کجای باکو یا مناطق اطراف آن گتاب بخرید و بخورید. آنها را می توان در سوپرمارکت ها، فروشندگان خیابانی، کافه ها یا حتی در رستوران های شیک که به عنوان پیش غذا سرو می شوند، پیدا کرد.

پیتی – دیزی ترکی

پیتی سس مایعی است که از گوشت بره و نخود درست می شود. با روش پخت آهسته و منحصربه‌فرد درست می‌شود و نسل‌هاست که تهیه می‌شود و طعمی غیر معمول و متمایز دارد. گوشت بره، نخود و شاه بلوط پخته از مواد اصلی و غیر قابل تعویض پیتی هستند. برای طعم دادن سبزیجات، آلو یا به را به آن اضافه می کنند.

لاونگی

در واقع لاوانگی مواد خاصی است که درون شکم مرغ قرار می گیرد. این مواد در اغلب موارد شامل گردو، گوجه سبزهای ترش، سبزیجات تازه است. در این نوع غذا نیز از انواع مغزها و آجیل ها برای تهیه محتویات درون مرغ استفاده می شود، اما طبخ کلی این غذا همان طبخ ویژه ای است که در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه اجرا می شود.

لاوانگی را میتوان با گوشت ماهی، اردک یا مرغ درست کرد از چاشنی های ذیگر این غذا میتوان به  که  پیاز و چاشنی های مختلف از جمله آلبالو خشک، کشمش، آلو ترش یا «نرشاراب» (شربت آب انار) و روغن نباتی اشاره کرد. 

لاوانگی بر پایه ماهی از کوتوم تازه و لذیذ، ماهی کپور یا کپور دریای خزر استفاده می کند. ماهی سفید نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد و خاویار یک پر کردن محبوب است.لونگی یک غذای آبدار آذربایجانی است که طعم‌های متفاوتی از میوه‌ها و ادویه‌ها دارد. مطمئناً در باکو باید امتحان کنید.

برای چشیدن طعم بینظیر این غذا ها در  رستوران های معروف باکو  با ما در مقالات دیگر همراه باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *